Gantry 5
  • Home
  • Schilderijen
  • Mineralen
  • Kunstenaars
  • In- en verkoop
  • Taxatie/restauratie
  • Galerie Info
Sr# 746 Pieter Pander, 160 pag. soft cover, 25,- euro
Pieter Pander, nu 25,- euro
Omschrijving
Sr# archived icon Wat het meest opvalt aan de portretten van Pieter Pander is dat de 
geportretteerden zo vanzelf sprekend zijn neergezet. Oude mensen en 
kinderen zijn vaak het onderwerp in Panders portretten. Zij worden afgebeeld 
in geheel eigen, natuurlijke poses, die de vanzelfsprekendheid van hun 
aanwezigheid op het doek bepalen. In het thema herkennen we het leven en 
de dood, maar desondanks tonen zijn portretten het respect van de schilder 
voor de geposeerde. 
De kunstenaar schildert niet alleen portretten en zelfportretten, maar ook zijn 
dierstudies zijn inmiddels bij een breed publiek bekend. Evenals zijn mensen 
behandelt hij hen met respect en hij tracht dat gevoel ook bij ons over te 
brengen. Het zijn de dieren uit onze cultuur, vanzelfsprekend aanwezig, maar 
daarom niet minder waardevol. Hij verbeeldt hun kwetsbaarheid, hun angst, 
parmantigheid of hun vertrouwen in de mensheid. Door een ongebruikelijk 
standpunt te kiezen zonder het perspectief geweld aan te doen, schept hij een 
zekere vervreemding, waardoor we opeens het dier met nieuwe ogen gaan 
bekijken. 'Ieder beest heeft zijn eigen 'portret', een eigen manier van kijken en 
doen', meent hij. In zijn respect voor dieren en de manier waarop hij hen 
verbeeldt, toont Pander zijn bewondering voor de schilder Jan Mankes.

De thema's die Pander schildert variëren sterk, afhankelijk van waar zijn 
belangstelling op dat moment naar uitgaat. Dat kunnen beelden op de televisie 
zijn, het Friese landschap, de boerderij van zijn zwager of zijn hond die 
gewond raakt. Hij houdt er niet van zich op één onderwerp te moeten 
toeleggen. 
Afgestudeerd aan de Academie Minerva te Groningen werkt hij in de 
figuratieve traditie, maar zijn toets is in tegenstelling tot vele van zijn collega's 
vlot en schetsmatig. Slechts delen in de voorstelling worden uitgewerkt 
waardoor ze nadrukkelijker naar voren komen, vaak zijn dat de ogen van mens 
en dier. De ondergrond van het schilderij is geprepareerd grof linnen dat grijs 
van kleur is, zodat hij zowel de lichte als de donkere kant uit kan. Met een natte 
spons brengt hij vervolgens in acryl een basis aan. De laatste tijd maakt hij de 
ondergrond onregelmatig door het gebruik van een brander waarmee hij de 
natte verf snel droogt, maar waardoor ook delen afbladderen. Als hij begint te 
schilderen heeft hij een bepaald idee dat hij met een schilderskwast op het 
doek zet. Daarna schildert hij bij voorkeur nat in nat, zodat hij lang kan 
doorwerken als hij inspiratie heeft. Pander schildert snel en gemakkelijk. Hij 
gebruikt een beperkt palet aan kleuren: vooral bruinen, blauwen, grijzen en 
witten. Dat zijn de kleuren die bij hem passen en waarmee hij intimiteit en 
gevoel kan overbrengen. Het eigen kleurgebruik, maar ook de sterke 
lichtdonker werking typeert Panders werk en verraadt de invloed van zijn 
leermeester Matthijs Røling. De tegenstelling tussen de grove en fijn 
uitgewerkte delen op het doek schept een spanning, zodat het werk van veraf 
en dichtbij de moeite waard blijft.
Pieter Pander archief 1
Omschrijving
Sr# archived icon Wat het meest opvalt aan de portretten van Pieter Pander is dat de 
geportretteerden zo vanzelf sprekend zijn neergezet. Oude mensen en 
kinderen zijn vaak het onderwerp in Panders portretten. Zij worden afgebeeld 
in geheel eigen, natuurlijke poses, die de vanzelfsprekendheid van hun 
aanwezigheid op het doek bepalen. In het thema herkennen we het leven en 
de dood, maar desondanks tonen zijn portretten het respect van de schilder 
voor de geposeerde. 
De kunstenaar schildert niet alleen portretten en zelfportretten, maar ook zijn 
dierstudies zijn inmiddels bij een breed publiek bekend. Evenals zijn mensen 
behandelt hij hen met respect en hij tracht dat gevoel ook bij ons over te 
brengen. Het zijn de dieren uit onze cultuur, vanzelfsprekend aanwezig, maar 
daarom niet minder waardevol. Hij verbeeldt hun kwetsbaarheid, hun angst, 
parmantigheid of hun vertrouwen in de mensheid. Door een ongebruikelijk 
standpunt te kiezen zonder het perspectief geweld aan te doen, schept hij een 
zekere vervreemding, waardoor we opeens het dier met nieuwe ogen gaan 
bekijken. 'Ieder beest heeft zijn eigen 'portret', een eigen manier van kijken en 
doen', meent hij. In zijn respect voor dieren en de manier waarop hij hen 
verbeeldt, toont Pander zijn bewondering voor de schilder Jan Mankes.

De thema's die Pander schildert variëren sterk, afhankelijk van waar zijn 
belangstelling op dat moment naar uitgaat. Dat kunnen beelden op de televisie 
zijn, het Friese landschap, de boerderij van zijn zwager of zijn hond die 
gewond raakt. Hij houdt er niet van zich op één onderwerp te moeten 
toeleggen. 
Afgestudeerd aan de Academie Minerva te Groningen werkt hij in de 
figuratieve traditie, maar zijn toets is in tegenstelling tot vele van zijn collega's 
vlot en schetsmatig. Slechts delen in de voorstelling worden uitgewerkt 
waardoor ze nadrukkelijker naar voren komen, vaak zijn dat de ogen van mens 
en dier. De ondergrond van het schilderij is geprepareerd grof linnen dat grijs 
van kleur is, zodat hij zowel de lichte als de donkere kant uit kan. Met een natte 
spons brengt hij vervolgens in acryl een basis aan. De laatste tijd maakt hij de 
ondergrond onregelmatig door het gebruik van een brander waarmee hij de 
natte verf snel droogt, maar waardoor ook delen afbladderen. Als hij begint te 
schilderen heeft hij een bepaald idee dat hij met een schilderskwast op het 
doek zet. Daarna schildert hij bij voorkeur nat in nat, zodat hij lang kan 
doorwerken als hij inspiratie heeft. Pander schildert snel en gemakkelijk. Hij 
gebruikt een beperkt palet aan kleuren: vooral bruinen, blauwen, grijzen en 
witten. Dat zijn de kleuren die bij hem passen en waarmee hij intimiteit en 
gevoel kan overbrengen. Het eigen kleurgebruik, maar ook de sterke 
lichtdonker werking typeert Panders werk en verraadt de invloed van zijn 
leermeester Matthijs Røling. De tegenstelling tussen de grove en fijn 
uitgewerkte delen op het doek schept een spanning, zodat het werk van veraf 
en dichtbij de moeite waard blijft.
Pieter Pander archief 2
Omschrijving
Sr# archived icon Wat het meest opvalt aan de portretten van Pieter Pander is dat de 
geportretteerden zo vanzelf sprekend zijn neergezet. Oude mensen en 
kinderen zijn vaak het onderwerp in Panders portretten. Zij worden afgebeeld 
in geheel eigen, natuurlijke poses, die de vanzelfsprekendheid van hun 
aanwezigheid op het doek bepalen. In het thema herkennen we het leven en 
de dood, maar desondanks tonen zijn portretten het respect van de schilder 
voor de geposeerde. 
De kunstenaar schildert niet alleen portretten en zelfportretten, maar ook zijn 
dierstudies zijn inmiddels bij een breed publiek bekend. Evenals zijn mensen 
behandelt hij hen met respect en hij tracht dat gevoel ook bij ons over te 
brengen. Het zijn de dieren uit onze cultuur, vanzelfsprekend aanwezig, maar 
daarom niet minder waardevol. Hij verbeeldt hun kwetsbaarheid, hun angst, 
parmantigheid of hun vertrouwen in de mensheid. Door een ongebruikelijk 
standpunt te kiezen zonder het perspectief geweld aan te doen, schept hij een 
zekere vervreemding, waardoor we opeens het dier met nieuwe ogen gaan 
bekijken. 'Ieder beest heeft zijn eigen 'portret', een eigen manier van kijken en 
doen', meent hij. In zijn respect voor dieren en de manier waarop hij hen 
verbeeldt, toont Pander zijn bewondering voor de schilder Jan Mankes.

De thema's die Pander schildert variëren sterk, afhankelijk van waar zijn 
belangstelling op dat moment naar uitgaat. Dat kunnen beelden op de televisie 
zijn, het Friese landschap, de boerderij van zijn zwager of zijn hond die 
gewond raakt. Hij houdt er niet van zich op één onderwerp te moeten 
toeleggen. 
Afgestudeerd aan de Academie Minerva te Groningen werkt hij in de 
figuratieve traditie, maar zijn toets is in tegenstelling tot vele van zijn collega's 
vlot en schetsmatig. Slechts delen in de voorstelling worden uitgewerkt 
waardoor ze nadrukkelijker naar voren komen, vaak zijn dat de ogen van mens 
en dier. De ondergrond van het schilderij is geprepareerd grof linnen dat grijs 
van kleur is, zodat hij zowel de lichte als de donkere kant uit kan. Met een natte 
spons brengt hij vervolgens in acryl een basis aan. De laatste tijd maakt hij de 
ondergrond onregelmatig door het gebruik van een brander waarmee hij de 
natte verf snel droogt, maar waardoor ook delen afbladderen. Als hij begint te 
schilderen heeft hij een bepaald idee dat hij met een schilderskwast op het 
doek zet. Daarna schildert hij bij voorkeur nat in nat, zodat hij lang kan 
doorwerken als hij inspiratie heeft. Pander schildert snel en gemakkelijk. Hij 
gebruikt een beperkt palet aan kleuren: vooral bruinen, blauwen, grijzen en 
witten. Dat zijn de kleuren die bij hem passen en waarmee hij intimiteit en 
gevoel kan overbrengen. Het eigen kleurgebruik, maar ook de sterke 
lichtdonker werking typeert Panders werk en verraadt de invloed van zijn 
leermeester Matthijs Røling. De tegenstelling tussen de grove en fijn 
uitgewerkte delen op het doek schept een spanning, zodat het werk van veraf 
en dichtbij de moeite waard blijft.
Pieter Pander archief 50
Omschrijving
© 2025
Gasselterweg 1 :: 9514 BK :: Gasselternijveen :: T 0599 - 513 340 :: info@kunstgalerie-arnold.nl
Ontwikkeld door Vos Systems